ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ Ε.Μ.Π, 2014-15,
9ο ΕΞΑΜΗΝΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 9
Διδακτική Ομάδα: Αριάδνη Βοζάνη, Ανδρέας Κούρκουλας, Θάνος Παγώνης
Επικουρικό Διδακτικό Έργο: Στεργία Σαραντοπούλου, Αντώνης Χαζάπης
Εξωτερική Συνεργάτις: Μυρτώ Κιούρτη


"It is Orson Welles's The Lady from Shanghai, a movie in which, in spite of the title, China never appears, but is referred to as a distant and mysterious reality - cliches within cliches. At the end of the movie, the images of the main characters are reflected by a myriad of mirrors, making it impossible not only for the spectator, but also for the characters themselves, to distinguish what is reality from what are mere reflections. The observer, after being exposed to so many contrasting realities, cannot help but wonder which, if any, is the ‘real’ China, and how many of the images will be shattered and smashed into pieces by the hard reality of a history still to be written.”




Tuesday, October 21, 2014

Θεματικές ενότητες προς διερεύνηση για το μάθημα της Πέμπτης (23 Οκτωβρίου)

Θεματικές ενότητες προς διερεύνηση

Παρακάτω αναφέρονται διάφορες θεματικές προς διερεύνηση. Η κάθε ομάδα μπορεί να επιλέξει μια θεματική (μια ανάμεσα στις Α1, Α2, Α3 κλπ.), να εμβαθύνει σε αυτή και την Πέμπτη να παρουσιάσει στο μάθημα τα αποτελέσματα της έρευνάς της. Η παρουσίαση προτείνεται να γίνει σε αρχεία μορφής pdf. Είναι σημαντικό να υπάρχει καλή οργάνωση της πληροφορίας και ιεράρχησή της. Ιδανικά θα πρέπει η πληροφορία να μπορεί να παρουσιαστεί μέσα σε λίγα (4-6) slides pdf.

Προτεινόμενες θεματικές:

Α. Ιστορική εξέλιξη / Τάσεις ανάπτυξης στην πόλη και την περιοχή μελέτης

Α1. Virtual ξενάγηση στην περιοχή
Ανάλυση της περιοχής μελέτης μέσα από συγκέντρωση φωτογραφιών που είναι δημοσιευμένες στο google maps (street views και αναρτημένες φωτογραφίες κάτω από τον χάρτη της περιοχής). Να συγκροτηθεί παρουσίαση με τη μορφή μιας ξενάγησης, ενός virtual περιπάτου στην περιοχή. (Μπορεί να μην υπάρχει αναλυτικό google earth υπάρχουν όμως πάρα πολλές αναρτημένες φωτογραφίες της περιοχής. Αυτές αναζητούμε.) Για τη συγκεκριμένη θεματική μπορεί να χρειαστούν περισσότερα από 6 slides pdf.

A2. O καθημερινός τρόπος ζωή στην Shenzhen
Έρευνα σε περιοδικά πόλης (τύπου Αθηνόραμα αλλά για την Shenzhen) με στόχο να κατανοήσουμε τον τρόπο ζωής στην πόλη. Ορισμένα από τα ερωτήματα που θα μπορούσαν να απαντηθούν μέσω μιας τέτοιας έρευνας είναι:
Υπάρχουν δημόσιοι χώροι ψυχαγωγίας κοντά στα δικά μας πολιτισμικά πρότυπα; (καφετέριες, εστιατόρια, bars, κλπ) Πώς είναι διαμορφωμένοι αυτοί οι χώροι; Πού βρίσκονται; Μέσα σε Malls, σε πολυώροφα κτίρια, στα ισόγεια κτιρίων; Μέσα σε πάρκα; Στον αστικό ιστό; Έχουν σχέση με το πεζοδρόμιο ή άλλους δημόσιους χώρους; Έχουμε φωτογραφίες τους; Μπορούμε από αυτές τις φωτογραφίες να βγάλουμε ευρύτερα συμπεράσματα για το αν για παράδειγμα υπάρχουν πλατείες και πώς ακριβώς χρησιμοποιούνται; Αν υπάρχουν πεζόδρομοι; κλπ. Μπορούμε να βγάλουμε κάποια πρώτα συμπεράσματα για το οικονομικό επίπεδο των πολιτών της Shenzhen;

Υπάρχουν ξενοδοχεία στην περιοχή μελέτης ή σε άλλη περιοχή της πόλης; Τι τύπου ξενοδοχεία είναι; Μπορούμε να καταλάβουμε αν αυτά τα ξενοδοχεία λειτουργούν και ως χώροι ψυχαγωγίας όπως για παράδειγμα γνωρίζουμε ότι συμβαίνει στα Αραβικά Εμιράτα;

Υπάρχουν άλλοι δημόσιοι χώροι που φέρουν δράσεις ψυχαγωγικές, όπως πάρκα, γήπεδα, κλπ; Υπάρχουν χώροι πολιτισμού; Έχουμε θέατρα, γκαλερί, μουσεία, συναυλιακούς χώρους; Από φωτογραφίες τέτοιων χώρων και τέτοιων δράσεων μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα σχετικά με το πολιτισμικό πλαίσιο της περιοχής;

A3. Ανάλυση της ιστορίας της πόλης
Στόχος αυτής της έρευνας πρέπει να είναι η συλλογή πληροφοριών και η κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης της περιοχής. Μια πρώτη έγκυρη πηγή μπορεί να είναι το Wikipedia. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας διερεύνησης μπορούμε να αναζητήσουμε και να αναλύσουμε και άλλα sites όπως να δούμε για παράδειγμα αν υπάρχει site του δήμου της Shenzhen, ή αν αναφέρονται στοιχεία για την ιστορία της περιοχής σε τουριστικούς οδηγούς. Μπορούμε επίσης να κάνουμε μια αναζήτηση στο Google Scholar. Εκεί όπως μπορεί ίσως να γνωρίζετε υπάρχουν δημοσιευμένα βιβλία και επιστημονικά άρθρα για μια πλειάδα θεμάτων. Να σημειώσουμε ότι τα περισσότερα από αυτά είναι “κλειδωμένα”, απαιτούν δηλαδή συνδρομή για να τα διαβάσει κανείς. Πολλά όμως από αυτά προσφέρουν είτε ένα abstract (περίληψη) είτε ένα πρώτο μέρος τους δωρεάν προς ανάγνωση.

Α4. Διερεύνηση της ταυτότητας της περιοχής
Ένας αποτελεσματικός τρόπος να κατανοήσουμε εκ πρώτης την ταυτότητα της περιοχής και ειδικά το πώς οι ίδιοι οι πολίτες της Shenzhen προσλαμβάνουν τον εαυτό τους και συγκροτούν τη δική τους αφήγηση για την πόλη τους και τη ζωή σε αυτή είναι η κριτική ανάλυση τουριστικών οδηγών. Στους τουριστικούς οδηγούς μπορεί κανείς να δει τον τρόπο με τον οποίο μια κοινωνία επιλέγει να προβάλει τον Εαυτό της προς τους εξωτερικούς της παρατηρητές δηλαδή τους “ξένους” της. Αυτή όμως ακριβώς η διαδικασία εμπεριέχει στοιχεία ταυτοποίησης δηλαδή μας φανερώνει με ενδιαφέροντα τρόπο τα ίχνη του συλλογικού φαντασιακού ή αλλιώς τον τρόπο με τον οποίο οι κάτοικοι μιας περιοχής ιεραρχούν τα δικά τους σημαντικά, φτιάχνουν τα συστήματα αξιών τους και τελικά συγκροτούν τη δική τους οπτική ως προς το ποιοι είναι.

Β Σύγχρονα έργα στην πόλη από διεθνή γραφεία και αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς

Ενδεικτικά πεδία στα οποία μπορεί κανείς να αναζητήσει τέτοιες πληροφορίες είναι τα εξής:

Β1. Urbanus
To think tank του Yan Meng, ο οποίος είναι κριτής του διαγωνισμού και ταυτόχρονα πολεοδόμος ο οποίος από το 2000 περίπου έχει κάνει αναρίθμητες μελέτες για την Shenzhen. Στο link http://www.urbanus.com.cn/main.php υπάρχουν πάνω από 20 τέτοιες μελέτες για την Shenzhen πολλές από τις οποίες αναλύονται με κείμενα και εικόνες. Αποτελεί ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον πεδίο για να συγκεντρώσουμε πληροφορίες για την περιοχή μελέτης.

Β2. Liu, Doreen και Loo, Becky P.Y.
Ο πρώτος είναι μέλος της κριτικής επιτροπής, πολεοδόμος στη Shenzhen. Μπορούμε πιθανά να δούμε δουλειές τους στο site του γραφείου του και επίσης να εμβαθύνουμε σε θέματα και προβλήματα που αφορούν την πόλη. Η δεύτερη είναι γεωγράφος από το Hong-Kong. Έρευνα στο link της στο department όπου διδάσκει μπορεί να μας δώσει ενδιαφέρουσες πληροφορίες. http://geog.hku.hk/staff_FT_Loo.html

Β3. Διαγωνισμοί για την περιοχή μελέτης
Με keyword αναζήτηση στο Google μπορούμε να εντοπίσουμε διαγωνισμούς που έχουν γίνει για την περιοχή και μέσα από αυτούς να καταλάβουμε τις κύριες προβληματικές που την αφορούν. Επίσης μπορούμε να ψάξουμε μεγάλα πολεοδομικά γραφεία που εδρεύουν στην Shenzhen και ασχολούνται με ζητήματα της πόλης. Ακόμα μπορούμε να αναζητήσουμε αρχιτεκτονικά γραφεία και πάλι της περιοχής και μέσα από ανάλυση των projects τους να καταλάβουμε τι περίπου συμβαίνει στην περιοχή μας.

Β4. Διεθνής εμπειρία πάνω στην Shenzhen
Ενδιαφέρον έχει φυσικά το να εστιάσουμε και σε σημαντικούς αρχιτέκτονες με διεθνή πρακτική όπως στο γραφείο των ΟΜΑ το οποίο έχει ασχοληθεί με την περιοχή. Μια ομάδα φοιτητών θα μπορούσε να εστιάσει και να εμβαθύνει μόνο σε αυτό, εάν φυσικά εντοπιστεί αρκετό και ενδιαφέρον υλικό.

Γ Ανάλογα διεθνή παραδείγματα/ Μεθοδολογίες αστικής παρέμβασης

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μπορεί να έχει η γενικότερη έρευνα πάνω σε μεθοδολογίες αστικής επέμβασης. Στόχος μιας τέτοιας προσέγγισης είναι η μελέτη συγκροτημένων στρατηγικών επέμβασης στις σύγχρονες πόλεις με την ταυτόχρονη προσπάθεια να αναδείξουμε το πώς αυτές μπορούν να μας βοηθήσουν στη διαχείριση της περίπτωσης της Shenzhen.

Μερικές γενικές σημειώσεις

Πριν από οποιαδήποτε έρευνα για την περιοχή μελέτης είναι απαραίτητο και πάρα πολύ βοηθητικό να κάνει κανείς μια ενδελεχή, εις βάθος και “ντεντεκτιβιστικού τύπου” ανάγνωση του brief του διαγωνισμού αλλά και όλων των συνοδευτικών κειμένων (συνεντεύξεις, paper κλπ). Μέσα από μια ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΗ ανάγνωση των κειμένων αυτών θα βρούμε πολύ συγκεκριμένες πληροφορίες που στην πραγματικότητα απαντούν τα περισσότερα από τα ερωτήματα που τέθηκαν στο μάθημα της Δευτέρας. Διαβάζοντας τα κείμενα αυτά λέξη, λέξη και επιχειρώντας να καταλάβουμε τι μας λένε “below the lines” μπορούμε να συμπεράνουμε γιατί γίνεται αυτός ο διαγωνισμός, τι πραγματικά θέλουν αυτοί που κάνουν τον διαγωνισμό από τους συμμετέχοντες, ποια θεωρούν ότι είναι τα προβλήματα της πόλης τοπικοί παράγοντες όπως πολιτικοί και πολεοδόμοι, κλπ. Η προσεκτική, υποψιασμένη και εις βάθος ανάγνωση και ανάλυση των κειμένων δεν θα μας οδηγήσει φυσικά εξαναγκαστικά στο να αποδεχτούμε απολύτως τις κατευθύνσεις που υπόρρητα διατυπώνονται αλλά θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε το βασικό υπόβαθρο που μας δίνεται και θα μπορέσουμε στη συνέχεια να συγκροτήσουμε μια πιο συνειδητή και σαφή στάση απέναντι στον διαγωνισμό.

Ως προς το ζήτημα της συγκέντρωσης πληροφορίας οφείλουμε να λάβουμε υπόψη μας ότι βρισκόμαστε στην εποχή του ίντερνετ και των social media και άρα οφείλουμε να εστιάσουμε στο πώς θα διαχειριστούμε με δημιουργικό τρόπο το διαδίκτυο, εκμεταλλευόμενοι την πρωτόγνωρη ακόμα για όλους δυναμική του. Η ίδια η διαδικασία αναζήτησης της πληροφορίας μέσω διαδικτύου και χωρίς άμεση, χωρική εγγύτητα με το θέμα προς διερεύνηση αποτελεί από μόνο της μια εξαιρετικά σύγχρονη προσέγγιση με την οποία αξίζει να πειραματιστούμε. Υπό μια έννοια αυτό είναι ένα μικρό project (άσκηση) από μόνο του.

Το ενδιαφέρον όμως σε μια τέτοια προσέγγιση έγκειται στο πώς μπορούμε να εντοπίσουμε έγκυρες πηγές πληροφορίας στο διαδίκτυο και πώς επίσης μπορούμε να παρουσιάσουμε τις πηγές μας μαζί με την πληροφορία που έχουμε αντλήσει από αυτές. Έχει τεράστια σημασία να αναφέρουμε πάντα (έστω με μικρά γράμματα) από πού προήλθε μια πληροφορία που εντοπίσαμε όπως και να εντοπίζουμε ιστοσελίδες οι οποίες είναι αναγνωρισμένες και άρα σε ένα βαθμό έγκυρες. Αναφέρω για παράδειγμα ότι το Wikipedia είναι πλέον ένας έγκυρος διαδικτυακός τόπος, τα site με κατάληξη edu επίσης (το edu προέρχεται από το education και σημαίνει πως βρισκόμαστε σε διεύθυνση πανεπιστημιακού ιδρύματος), το δημοσιευμένο paper στο πλαίσιο ενός μαθήματος κάποιου γνωστού πανεπιστημίου μπορεί να είναι επίσης μια έγκυρη πηγή πληροφορίας, μια γνωστή online εφημερίδα ή περιοδικό, μια ιστοσελίδα ενός δήμου ή ενός υπουργείου κλπ.

No comments:

Post a Comment